Couperose

Wat is couperose?

Het belangrijkste symptoom van couperose zijn de vele tot ontelbare zeer kleine bloedvaatjes in de gezichtshuid. Deze rode adertjes in het gezicht ontstaan door een toename de kleine bloedvaatjes, ook wel teleangiëctasieën genoemd. Deze vaatjes verdwijnen helaas nooit vanzelf, maar gelukkig kan couperose behandeld worden.

Bij couperose kunnen de volgende klachten bestaan:

• Abnormale roodverkleuring van wangen of neus.
  • Soms abnormale roodverkleuring van het voorhoofd en een deel van de kin.
  • Kleine rode stervormige plekken of lijnen.

Oorzaak couperose

Hoe couperose precies ontstaat is niet bekend, maar waarschijnlijk spelen erfelijke factoren een rol. Soms is het een gevolg van rosacea, een veel voorkomende ontstekingsreactie van de huid. In veel gevallen treedt het echter ook spontaan op, zonder voorafgaande ontstekingsverschijnselen.

Uitgebreide blootstelling aan ultraviolette straling in zonlicht is een risicofactor voor het ontwikkelen van couperose. Vooral mensen van Noord-West Europese oorsprong met een relatief licht huidtype kunnen vroeg of laat last krijgen van de toename van bloedvaatjes.

Er zijn een aantal risicofactoren die de kans op couperose vergroten:

• Grote temperatuurverschillen.
  • Voedingsstoffen als alcohol, specerijen en heet eten of drinken.
  • Medicijnen, zoals cortisonen kunnen couperose uitlokken.

Behandeling couperose

In de Aureus Kliniek is het mogelijk om couperose met laser te behandelen. We gebruiken hiervoor de Diode laser, welke een zeer krachtige en zeer zuivere lichtbundel uitzendt.

Een laserbehandeling met de Diode laser is een zeer geschikte en efficiënte manier om couperose te verminderen, omdat er tot op de millimeter kan worden bepaald welk gebied aangepakt moet worden. Met de laser ontstaat er zo een mogelijkheid om effectief de diepere huidlaag te behandelen.

MAAK NU EEN AFSPRAAK