Masseter Hypertrofie

De grote kauwspier die voor het oor is gelegen en vanaf de jukbeenderen naar de onderrand van de kaakhoek loopt kan verdikt zijn. Dit wordt musculus masseter hypertrofie genoemd.

Masseter hypertrofie ken een langzaam in grootte toenemende zwelling voor het oor en rond de kaakhoek veroorzaken, waarbij een doffe pijn in de betrokken kauwspieren en in de regio van de kaakgewrichten kan ontstaan.

Hoewel er vaak alleen cosmetische bezwaren zijn, kan ook tandenknarsen een fenomeen van de hypertrofie zijn. Tandenknarsen kan de kiezen afslijten en met name op latere leeftijd voor grotere problemen zorgen.

Oorzaak masseter hypertrofie

De precieze oorzaak van masseter hypertrofie is niet bekend. Overbelasting van het kauwstelsel door kauwgum kauwen, tandenknarsen, en het op elkaar klemmen van de kaken lijkt een rol te spelen. Daarnaast spelen ook erfelijke factoren mogelijk een rol.

Verdikking van de kauwspieren is een volkomen onschuldig fenomeen, maar wanneer de afwijking als cosmetisch storend ervaren wordt, kan dat dit een gegronde reden voor behandeling met botuline toxine zijn. Pijnklachten, naast het afslijten van de kiezen door tandenknarsen, vormen eveneens een belangrijke reden voor behandeling met botuline toxine.

Voordat een behandeling in de Aureus Kliniek begint, wordt eerst nagegaan of er andere mogelijke aandoeningen zijn, zoals bijvoorbeeld een speekselklierafwijking of een afwijking in het onderliggende kaakbot van de onderkaak.

Behandeling masseter hypertrofie (en tandenknarsen)

Door botuline toxine type A (in de Aureus Kliniek wordt met Azzalure gewerkt) met een heel fijn naaldje in de kauwspier te injecteren, wordt de spier gedeeltelijk uitgeschakeld, waardoor deze in volume afneemt. Hierdoor zal, na enkele behandelingen, naast het (eventuele) storende effect van een te volumineuze kauwspier ook de pijn en het knarsen verdwijnen.

Resultaat
Het duurt enkele weken tot maanden voordat er zichtbaar effect optreedt. De behandeling met botuline toxine zal ook enkele malen herhaald moeten worden.

Bijwerkingen
De bijwerkingen van botuline toxine type A zijn zeer gering. De kleine injecties zorgen voor een kortdurende pijn door de prik. Soms wordt bij het prikken een bloedvaatje geraakt waardoor een kleine bloeduitstorting kan ontstaan (dit kan zich als een blauwe plek uitten). De kauwspieren kunnen ook enkele dagen wat vermoeid aanvoelen (spierpijn) en mensen kunnen klachten van een grieperig gevoel krijgen gedurende enkele dagen na de injecties.

Een tandheelkundige behandeling van de aangedane kiezen kan nog steeds noodzakelijk zijn. Een consult bij de tandarts wordt aanbevolen.