Rosacea

Rosacea is een chronische inflammatoire aandoening, waarbij de doorbloeding in het gezicht is verhoogd en de vaatjes groter en talrijker zijn en dichter tegen het oppervlak liggen.

Veel rosacea patiënten zijn gevoelig voor verergering van hun klachten door bepaalde triggers, zoals inspanning, klimaatomstandigheden (koude, warmte, zon, wind), psychische stress en emoties, irriterende lokale producten, bepaalde voedingsmiddelen en dranken (bijvoorbeeld alcohol, sterk gekruid eten) en soms medicijnen.

rosacea

Wat is rosacea

De oorzaak van rosacea is onbekend. Belangrijke factoren zijn afwijkingen in de kleine bloedvaten, actinische (door de zon ontstane) schade aan omliggend bindweefsel en een abnormale ontstekingsreactie. Erfelijke aanleg lijkt eveneens een rol te kunnen spelen: ongeveer 30% van de patiënten met rosacea heeft een positieve familie anamnese.

Rosacea is symmetrische gelokaliseerd op de wangen, neus, kin en het voorhoofd, soms elders. Rosacea wordt gekenmerkt door telkens terugkerende perioden van flushing (een soort blozen), aanhoudende roodheid, teleangiëctastieën (kleine bloedvaatjes), puistjes en oedeem. Comedonen (mee-eters) komen, in tegenstelling tot acne, niet voor.

Ongeveer de helft van de patiënten hebben ook last van oogontstekingen. Zogeheten phymata (enkelvoud phyma) zijn verdikkingen van de huid met onregelmatige zwelling als gevolg van talgklierhyperplasie en fibrosering. Het meest bekend is de rhinophyma (onterecht wel eens genoemd “drankneus”).

Behandeling rosacea

Om een optimaal resultaat te creëren wordt in de Aureus Kliniek tijdens een gratis consult eerst een (huid-)analyse gedaan. Daarbij gebruikt de kliniek het VECTRA H1 3D Imaging System. De arts bekijkt de huidconditie, waarna een passend en compleet behandelplan wordt opgesteld.

Omgaan met rosacea

• Behandel de huid altijd met zachtheid;
  • Was het gezicht altijd met lauwwarm water;
  • Gebruik een zeepvrije-wasgel, en deze zo min mogelijk;
  • Gebruik geen washand;
  • Dep het gezicht droog, wrijf niet;
  • Voorkom dat de bloedvaatjes in de huid gaan openstaan: wees voorzichtig met warme dranken, hete kruiden en alcohol;
  • Gebruik geen irriterende cosmetica;
  • Voorkom sterke blootstelling aan zonlicht: door zon beschadigde huid is gevoeliger voor het ontwikkelen van rosacea.

N.b. Teleangiëctastieën (rode bloedvaatjes) kunnen met de laser behandeld worden. Kijk hiervoor ook bij couperose.

Afhankelijk van de ernst van de rosacea worden lokale producten en/of antibiotica gebruikt. De mogelijkheden en de voor- en nadelen worden in de Aureus Kliniek besproken tijdens de gratis huidanalyse.

CONSULT INPLANNEN

De drie stadia van rosacea

Stadium 1

• Blozende wangen: de roodheid houdt (in tegenstelling tot gewoon blozen) soms uren aan;
  • Prikkende, soms pijnlijke sensaties in het gelaat na blootstelling aan wind, matige kou of na het wassen van het gezicht;
  • Op de wangen worden zeer kleine haardunne vaatjes zichtbaar die niet meer verdwijnen (teleangiëctastieën).

Stadium 2

• Er ontstaan rode bultjes (papels) en puistjes (pustels), vooral op de wangen, neus en kin, maar soms in het gehele gelaat;
  • De poriën in de huid worden beter zichtbaar;
  • Er kunnen bij onderzoek geen bacterieen worden aangetoond, dit in tegenstelling tot andere met puistjes gepaard gaande ontstekingen;
  • Bij sommige mensen kan als gevolg van de hevige ontsteking een voortdurende zwelling van het gezicht optreden. Dit heet de ‘Maladie de Morbihan’.

Stadium 3

• Er ontstaan grotere pustels en dikke rode schijven (infiltraten) in de huid;
  • De huid verruwt, ook de contouren van het gezicht veranderen;
  • Uiteindelijk kan door combinatie van een aantal processen de huid dik en pasteus worden: dit wordt ‘phyma’ genoemd. De bekendste vorm hiervan is rhinophyma: een verdikking van de neus.